خانه / آبگرم های مشگین شهر / آبگرم شابیل(مشگین شهر)

آبگرم شابیل(مشگین شهر)

این چشمه و  مجتمع آب‌درمانی شابيل در ۵۰ کیلومتری مشگین‌شهر و  ۲۷ کیلومتری شهر لاهرود و در چند کیلومتری آب گرم قوتور سویی و در پای کوه واقع شده است.

دمای آب در مظهر چشمه ۴۸ درجة سانتی گراد است.

ظاهر آب زلال، کمی ترش مزه، بی رنگ و نیز کمی بودار است. آب این چشمه در ردیف آب های معدنی اسید بیکربنات یا بی کربناته سدیک قرار دارد.

به خاطر وجود مقدار زیادی  اسید کربنیک، از آب آن برای درمان بیماری های حرکتی، عصبی(درمان پا و کمر درد) استفاده می شود

مجتمع آب درمانی شابیل در دو طبقه با بخش‌های مجزای زنان و مردان ساخته شده است. این مجتمع مجهز به استخر، سالن دوش، رستوران، سوئیت، سونا، جکوزی و پارکینگ است. در اینجا نه تنها می‌توانید از چشم‌انداز زیبای سبلان لذت ببرید، می‌توانید با شنا و آب‌تنی در آبی گرم و گوارا، دور از آلودگی و شلوغی شهر سبک شوید. برای رسیدن به اینجا بایستی از شهر لاهرود عبور کنید.

مسیر رفتن به شابیل

مسیر اصلی شابیل از داخل شهر لاهرود می گذرد ولی از سردابه نیز می توانید بروید.مسیر لاهرود به شابیل به صورت کامل اسفالت می باشد.

در مسیر اردبیل به مشکین شهر و در جهت شمال که بروید اگر بعد از حدود ۳۰ کیلومتر وارد جاده فرعی سردابه شوید با طبیعتی روبرو می شوید که زیبایی خدا را در جای جای آن به چشم خواهید دید. جاده ای باریک که تا چند کیلومتر ابتدایی اش را آسفالت کرده اند و بقیه خاکی است، در میان تپه ماهورهای سرسبز، شما را به ییلاقات عشایر شاهسون اردبیل نزدیک می کند.

در اردیبهشت و خرداد اگر به این منطقه بروید در جای جای آن و در میان چمن ها گل پاشیده شده و رنگین کرده سبزی چمن را از زرد و بفش و قرمز؛ چون پولک بر حریر سبز که هوش از سر می برد. تابستان هم به اقتضای اقلیم سرد منطقه، آب و هوای معتدلی را در اینجا تجربه خواهید کرد. در تمام این مسیر آبهایی از برفهای سبلان جاریست که زیبایی طبیعت را دوچنان می کند.

در طول این مسیر تا رسیدن به شابیل که مقصد خوبی برای این راه است، مجموعه آب گرم «قوتورسویی» را نیز خواهید دید. در این روستای کوچگ اما شلوغ از حضور مسافران، چیزی که علاوه بر آب گرم جلب توجه می کند، شقه های گوسفندی تازه است که در همه جا آویران شده و هر رهگذری را به راه اندازی بساط کباب با گوشت تازه فرامی خواند.

پس از طی حدود ۲ ساعت به جاده اصلی لاهرود- شابیل می رسید که به شابیل در دامنه سبلان ختم می شود.

مبدا صعود به ساوالان آبگرم شابیل می باشد. در ماههای صعود اتوموبیل های لاندرور بسیار زیادی در کنار استخر این آبگرم قرار دارند که آماده حمل کوهنوردان به پناهگاه اصلی می باشند. در پایین این آبگرم طبیعت بی بدیل شیروان دره سی قرار دارد.

این آبگرم مبدا حرکت به مناطق هوشنگ میدانی ، جان پناه غربی صعود، طاووس گولی و ییلاقات دامنه سبلان نیز می باشد.

از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه آبشار شابیل می باشد. که برای دسترسی به این آبشار طبق اطلاعات زیر باید حرکت کنید. آبشار شابیل در موقعیت جغرافیایی N381922 E475018 در استان اردبیل واقع است. این آبشار در شمال دامنه های قله سبلان (ساوالان) و در ۷۰۰ متری شمال مجموعه آبگرم شابیل واقع شده است. ارتفاع آبشار در حدود ۳۰ متر و در ارتفاع ۲۸۷۰ متری از سطح دریا واقع است.

مسیر پیمایش این دره، پس از وارد شدن از راه یکی از سه آبشار ابتدایی آن، تا پنج ساعت در پیچ و خم ها و رودخانه حاصل از ذوب شدن برفهای سبلان ادامه می یابد تا در انتها به جاده لاهرود برسد. این دره بکر در هر پیج و خمش مناظری عجیب از سنگ ها و دیواره های بلند به نمایش می گذارد که به دلیل فرسایش شکل های گوناگونی به خود گرفته اند.

آبگرم شابیل برای پا درد و کمر درد بسیار مناسب می باشد.

شهریور ماه هوا خنک و شبا هم سرد میشه و مسافرانی که قصد چادر زدن دارن حتما لباس گرم داشته باشند.

در صورت پیمایش این دره می توانید پس از آن دوباره به شابیل بازگردید که البته این پیمایش نیاز به برنامه ریزی حرفه ای و آشنایی کامل با منطقه است.

در شابیل، اگر برای پیمایش دره یا صعود به قله آمده باشید، تنی به آب گرم زدن بعد از فعالیت ورزشی، خاطره و آرامشی به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد.

برای شب مانی در شابیل هم می توانید از کانکس هایی که به صورت شبانه اجاره داده می شوند استفاده کرد. یا جاهایی برای برپا کردن چادر در نظر گرفته شده که در فصل گرم می توان از آنها استفاده کرد.

کانال خبری مشگینه نیوز

https://telegram.me/Kar1591

https://telegram.me/Hamed_xiavi

https://t.me/meshginenews

شماره تماس :

۰۹۱۴۹۸۸۴۴۱۷ اسماعیل مهدی اوغلی

درباره ی admin

همچنین ببینید

رودخانه های مشگین شهر

رود خانه قره سو قره‌سو یکى از مهم‌ترین رودخانه‌هاى منطقه مشگین‌شهر، دشت مغان و اردبیل …

دیدگاهتان را بنویسید