روستای آلنی

آلنی روستایی در شرق مشگین شهر

روستایی تاریخی با جاذبه های طبیعی فراوان

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۹۴۵ نفر با ۷۵۵ خانوار بوده‌است.

مثل خیلی از روستاهای مشگین شهر و حتی خود مشگین شهر که بر سر نام آن اختلاف وجود دارد (عده ای مشگین و عده ای مشکین می نامند)آلنی هم از این قاعده مستثنا نیست ,به طوری که عده ای آلنی و بعضی دیگر آللی می نامند.که نام آللی بیشتر در محاوره و گفتگوهای مردمی استفاده می شود و آلنی در تابلوها و رسانه های اجتماعی و خبری

 

(درموردعلت نام روستای آلنی به این نام لازم است مواردی که به آنهااشاره نشده است عرض نمایم نام اصلی آن آللی بوده است وازواژه آل (رنگ سرخ درزبان ترکی)اقتباس شده است اگردقت کرده باشیددراردیبهشت ماه مراتع اطراف روستای آلنی ازتراکم زیادگلهای سرخ لاله قرمزگون میشودومنظره دل انگیزی به وجودمیاوردحالاحساب کنیدکه درسالهای دورترکه بیشترمنطقه بکربوده میزان گستره ی آن حتی به نزدیکترین اطراف روستا رسیده بودبطوریکه دراین فصل ازسال تمام محیط روستای آلنی به رنگ آل(قرمز)بوده است باتوجه به این طببعت سرخ رنگ روستا. به آللی یعنی منطقه گلهای سرخ نامگذاری شده است.)
باتشکر از آقای یحیی زینالی ازفرهنگیان روستای آلنی بابت ارسال این توضیحات

 

روستای آلنی بعد انقلاب به واسطه حضور مرحوم آیت الله مشگینی در راس انقلاب (زادگاه ایت الله مشگینی)جایگاه ویژه ای در استان داشته و البته حضور چندین دوره ای نماینده شهر از این روستا و البته تربیت طلاب دینی و حوزوی اسم آلنی ,اسمی جدا نشدنی از تاریخ مشگین شهر می باشد.

روستای آلنی واقع در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۳۸ وطول جغرافیایی ۴۵ ۴۷ و ۱۳۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا ، در بخش مرکزی شهرستان مشگین شهر ودر شش کیلومتری شرق آن قرار دارد.

 

آلنی مرکز دهستان مشگین شرقی است. این روستا از دو محله آشاغا باش (پایین سر) و یوخاری باش (بالا سر) واز طوایف جلیل لو، احمدلو و تکداملو تشکیل شده وجاده قدیم اردبیل و مشگین شهر آن را به دو بخش تقسیم کرده است.

در داخل قبرستان قدیمی روستا، دو مزار در نزدیک یکدیگر قراردارند. مزار اول معروف به امام زادگان احمد و محمد و مزار دیگر مربوط به یکی از عرفای گمنام محل مشهور به اوخلی بابا(بابای شکارچی) است. فضای بین این دو مزار از قدیم به بین الحرمین شهرت داشته است واهالی در آن جا مراسم سنتی عزاداری برگزار میکردند. امام زادگان احمد و محمد بنا به شهرت محلی از سادات موسوی بوده و قبور آن ها در کنار همدیگر قرار دارد. درباره امامزاده احمد که گاهی به آن امامزاده محمد ابراهیم نیز گفته شده است، سه احتمال داده میشود:

۱: ایشان همان ابو علی احمد بن محمد خزاعی بن علی برطله بن عمر بن حسن افطس بن علی اصغر بن امام علی سجاد(ع) میباشد که در اردبیل می زیست، اما کثرت مهاجران موسوی و وجود مزارات آنان در سطح استان و از جمله منطقه مشگین شهر وهمچنین شهرت قدیمی صاحب مزار به موسوی، این احتمال را ضعیف میکند.

۲ : وی ابوالقاسم احمد بن اسحاق الملهوس بن عباس بن اسحاق بن موسی کاظم (ع) زنده در نیمه اول قرن چهارم هجری قمری میباشد که در اردبیل بود.

۳ : او احمد طاهر از نوادگان سید ابراهیم موسوی است که در حدود نیمه قرن پنجم هجری قمری می زیسته است . محمد طاهر فرزندی احمد امین داشت که بر طبق شجره نامه ای که در دست اهالی روستای اندزق یا پیرعلی مشگین شهر است وی جد سادات آتشگاهی اردبیل است.

آلنی از چند طایفه تشکیل شده که عبارتند از :

شیخ بابالو . زینالی. احمدلو. آل محمدی دی.جلاللی. طالبلی .خان ناری.آقابیلی

 

دهستان آلنی به مرکزیت آلنی دارای ۲۶ نفر شهید و بیش از ۱۰۰ نفر جانباز و ۴ نفر آزاده و ۳۰۰ نفر جبهه رفته دفاع مقدس می باشد. این دهستان به لحاظ داشتن روحانیت معظم مشهور به روستای روحانی پرور زبانزد خاص و عام بوده است. در راس آنها مرحوم حضرت آیت اله العظمی حاج میرزا علی فیض مشگینی می باشد.

در معرفی تدیّن مردم آلنی همین بس که آیت اله مشگینی در پیام خود به یادواره شهدای دهستان آلنی در سال ۸۲ می نویسد:« که دایی بنده می گفت : اهالی آلنی نماز شب را در مسجد جامع بصورت جماعت برگزار می کردند. »

امروزه آلنی با کباب و آب آشامیدنی اش شهره می باشد,به طوری که مردم شهر از جاهای مختلف برای بردن آب آشامیدنی و خوردن کباب به این روستا می روند.

آلنی معلمان و استادان زیادی را به جامعه فرهنگی کشور معرفی کرده است .

 

 

 

متاسفانه اطلاعات بیشتری در مورد روستای آلنی به دست نیاوردیم

از دوستان و همکارانی که می توانند اطلاعات مفیدی در این زمینه برای نشر ارائه دهند خواهش میکنیم از طریق تماس با ما در سایت یا کانال تلگرامی ما را در جریان بزارن .

با تشکر

کانال خبری مشگینه نیوز

 

https://telegram.me/Kar1591

https://telegram.me/Hamed_xiavi

https://t.me/meshginenews

درباره ی admin

همچنین ببینید

شهر یری

شهر یری

شهریری یک محوطه باستانی در شهرستان مشگین‌شهر از شهرهای استان اردبیل ایران و از توابع روستای پیرازمیان است. …

دیدگاهتان را بنویسید